السبت، 28 مارس 2009

لماذا؟

ِاصبحت احس انني ارض جرداء لم يعد لديها جديد. فقدت عصاتي السحرية التي كانت تلمس العالم فيتحول لاشياء كثيرةملونة.
انني لا املك الا عملي لاتحدث عنه والذي كنت اؤديه بحب وكانني العب او في نزهة. كنت اقضي الوقت في عمل صور ملونه وكلمات علي اوراق ملونة كان الفصل دائما كما مسرح الساحر تخرج زهورا من اكمامه وارانب من قبعته والاشياء لا تعد ويستمتع الساحر بعالمه قبل المتفرجين ولكنني الان اذهب الي عملي غير راغبه في العمل مرهقة بشدة احضر دروسي بروتينية شديدة لم اعد استمتع بالتفاصيل الصغيرة كما كنت. ولكن اين انا خارج هذه الدائرة؟
انا غير موجودة! فعندما ابدا بالحديث دائما ما اتحدث عن عملي مما يجعلني مملة للجميع اعلم هذا ولكن ليس لدي حدوته صغيرة احكي عنها ليس لدي هذا الولد الذي احكي عنه وعن كيف لمس اصابعي فازهرت وكيف داعب خصلات شعري فاثمرت ولا كيف ضمني اليه بشدة فاحسست كم يحبني عندما حكت لي صديقتي عن الولد في الفيلم وكيف احتضن الفتاة بشدة وقبلها برقة وحميمية فقط ومضي لم اعرف ماذا اقول ولكنني قد اصابني وجع شديد لم استطع التعبير عنه و عدت الي المنزل لانهار في نوبة بكاء لم استطع ايقافها
اين انا؟ ولماذا يكون كل الاولاد حولي اصغر مني سنا؟ ولماذا يكذب الاولاد في اشياء صغيرة ليس لها غلاقة باي شيء؟ ولماذا؟ ولماذا؟ اسئلة كثيرة لا املك لها اجابة تري هل انا بعيدة عن الناس؟ ام انني ملعونة بان اري فقط حولي هؤلاء الصغار!؟ ولماذا احسست بهذا الوجع الشديد؟ اسلة تحتاج الي بعض التفكير ولكن تري هل اجد لديكم اية احابات ؟ام انني مشوشة الي الحد الذي لم يفهم مني احد شيء؟
انتظر تعليقاتكم

هناك 4 تعليقات:

ست الحسن يقول...

شوفي يا هند
أنا أستاهل اللي يجرالي
الفيلم أصلاً وجعلى قلبي أقوم أحكيهولك
أنا آسفة والله
أنا غلطانة فعلاً
مفيش أفلام تاني ... أنا هبطل أتفرج عليهم أصلاً
وبعدين مين اللي قال انك مملة
انتي عمرك ما كنتي مملة خالص لا بالنسبة لي ولا بالنسبة لأي حد تاني

وبعدين تعالي هنا
انتي بتنسي بسرعة ليه
دا بكرة جايب نهار يستاهل المشوار
روقي بقى

كل حاجة هتتصلح
وافتكري
مفيش حد بياخد أكتر من نصيبه
ولا أقل على رأي هبة

اضحكي بأة
اضحكي

...

nudy يقول...

غادة طبعا اوعي تبطلي فرجة علي الافلام امال انا مين اللي حيحكي لي
اما عن بكره ف محدش عارف هو جايب ايه بالظبط

محمد زوام يقول...

يخرب بيت عقلك انتى وغادة وها أقولكم ليه بس بجد بوست جميل ودافئ ومسنى جدا لأننى كثيرا ما أشعر بما تشعرين به وأحس بروتينية الحياة والعمل وأحيانا أنهار وأمر بموجة إكتئاب بسبب الضغوط الكثيرة ولكن سرعان ما تنحسر هذه الموجة بسبب حبى الكبير للناس وللحياة وأجدنى فى معترك جديد وهلم جر إكتئاب وإنفراج وإنفتاح على شئ جديد ثم إكتئاب .........وهكذا
وأرجع بقى لموضوع يخرب بت عقلكم دى..
لأنكم فكرتوا انكم تبطلوا تتفرجوا على أفلام ودى تكون إزاى
انا ممكن أعمل أى حاجة فى الدنينا إلا إنى أتوقف عن مشاهدة الأفلام .
انا لغاية دلوقتى لى طقوس خاصة لما أدخل السينما كأنى رايح أتفرج على ساحر وافضل مركز علشان اعرف ها يطلع الارنب منين وأخرج من السينما طاير لغاية البيت وافضل فى حالة نشوة حتى انام واحلم انى البطل وحاجات كتيييييييييير .....
وبعدين يا ستى زى ما قالتلك غادة
دة بكرة جايب نهار يستاهل المشوار
وانا كمان بقولك ......

جمر الهوا جوه القلوب والع ......والع
لو غاب قمر مليون قمر طالع ... طالع
يفتح سبيل .............. فى المستحيل
يا فجرنا يا سلسبيل مهما تغيب راجع ........ راجع

واشوفك بقى يوم الاحد القادم فى الورشة

nudy يقول...

محمد
مبسوطة ان البوست عجبك واهو شوية اكتئاب علي الماشي وادينسي اديت لنفسي اجازة النهاردة وح انزل افسحها يمكن تبقي احسن شوية
اما عن الافلام فانا اصلا ما اقدرش ابطل فرجة علي الافلام ده محرد كلام في الهوا
واشوفك الورشة الجاية