الاثنين، 6 أبريل 2009

البحر والوحدة

يلح علي هذا النص بشدة واتذكره كثيرا واحن الي وجود البحر. لهذا فقد عدت لاكتبه هنا بعد ان كتبته منذ زمن في دفتري وبالتحديد الاثنين 15 اكتوبر 2007

عمود وحيد بجوار البحر يشكو وحدته ويتسائل
تري يا بحر هل هناك من سياتي ليقف بجواري !؟
يأتنس بضوئي ويحكي لي !؟
هل سيكون وحيدا؟
هل يسكونا حبيبين يتهامسان الي الضوء؟
هل سيقول الفتي لي ان اسقط قبسا من الضوء فوق عيون فتاته لتنير؟
ام سيقول ان ضوء عيونها يا بحر اكثر القا منك وقت شمس الصباح؟
هل يسخفت ضوئي فحأة ليختلسا قبلة وحيدة قبل القحر؟
هل سيبتعدان ويتركاني لوحدتي ثانية؟
وربما سيأتي طفل ليلعب يدور ويدور في حلقات ودوائرفيلف الضوء فوق رأسي معه
وربما جاءت فتاة وحيدة او فتي لينتظر ضوء النهار ويبث وحدته للبحر
"كلهم يحكون للبحر كأني لست موجودا"
لما يا بحر لا يخصني أحد منهم بحكايته؟
انت تسمعهم جميعا اما انا فدائما يتركوني وحيدا في مكاني ويمضون كما اتوا
لا يتركون سوي وحدتي معك يا بحر
اسالك يا بحر انت ان بقص لي حكاية عن هؤلاء
وربما عن الصيادين في الصباح الباكر او طيور النورس تروح وتجيء
وربما توقف احدها فوق ضوئي
ولكن الفجر قد اتي ولم يعد لي مكان
الي اللقاء يا بحر موعدنا ليلا كعادتنا وحيدين.




هناك 12 تعليقًا:

ست الحسن يقول...

هو انا مش قريتها قبل كدة
بس أول مرة آخد بالي انها جميلة بالطريقة دي

إبراهيم شعبان يقول...

أكيد البحر دلوقتي غيران بعد ماشكوتك اتنشرت في الفضاء الالكتروني..هنيالك يا عم عمود

النص جميل فعلاً..تحياتي

nudy يقول...

حبيبتي دودو

انا مبسوطة قوي انها عجبتك انت عارفة انا اد ايه باحب النص ده مع انه قديم بس بارجع له كتير

علي الصبي

يا اهلا ويا مرحب بيك
سعيدة بوجودك وبان النص عجبك وكويسة قوي هنيالك ياعم عمود
بس عمر ما البحر ح يغير لانه منتشر في كل الفضاءات من زمان خلي العمود بقه ياخد فرصته

محمد سلامة يقول...

جميل يا نودي
أنتي عارفه إن البحر لما بيثور و موجه بيعلى بيبقى عشان دماغه صدعت من شكاوى الناس ؟ و خصوصاً بليل لأنه عايز ينام و مش عارف .
نرحم البحر شوية بقى و نشكي لبعضينا

nudy يقول...

محمد ازيك
كويسة قوي موضوع الصداع اللي عند البحر
خلاص يبقي ممكن بقي العمود ياخد فرصته برضه يعني في شوية شكوي اما اننا نشتكي لبعض تقدر تسال غادة دا انا هريتها شكوي واصحابيكمان فقلب اخف عنهم شوية

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

هاى ياهند انا مها.اناقرأت ردك وعاوزه اقولك حلو اوى انك تكونى فعلا غيرتى ف شكلك كتير لحد ماوصلتى للوك ده بس انا اقصدالتغيير المستمر يعنى كل شوايه تجددى مش بس ف شكلك لكن كمان ف حياتك يعنى تخرجى مع اصحاب جدد مثل يوم الرحلة شوفى يومها اتبسطى وحسيتى بتجديد ازاى ليه متكرريش ده وتخرجي مثلا معايا اناومروه من حين لاخر وتعيشى حياتك؟وكمان تغيري ف شكلك وستايلك باستمرار يعنى مثلا تلبسى جيبات ومرات تانية بناطيل جينز ومرات فساتين وصدقينى ساعتها هتحبى تروحى الشغل وتسمعى رأى اصحابك مش هتكونى رايحه وانتى حسه بغضب وملل ذى مكنتى بتشتكى (عيشى سنك وعيشى حياتك بالطول والعرض)انا فعلا بحبك ونفسى تكونى سعيدة ارجوكى تعملى بنصيحتى جربى

nudy يقول...

مها

ان التغيير لا ياتي من الخارج بل من الداخل وحتي نستطيع تغيير اي ستايل لابد من تغيير جزء من شخصيتنا وانا بالفعل اغير من نفسي كل يوم فالتغيير هو سنة الحياة ولكن تغيير المظهر لن يؤدي الي تغيير حالتي واحساسي بالعمل
اوافق بالطبع علي التغرف الي اصدقاء جدد فهذا يحدث بالفعل كما حدث عندما بدات بالذهاب الي الورشة وقبلها الي الورشة الفنية وغيرها وغيرها فانا ابحث باستمرار غن جديد بالفعل وطبعا ارحب بالخروج معك ومع مروة

بوسي كات يقول...

هاي انا اول مرة اقابل شخصية كده بصراحة شخصيتك عجباني جدا وانا اعتز بصداقتك بس ياريت تفضل علطول حاكم انا كل لما الاقي صديقة ونعيش احلى ايام تيجيالظروف ونسيبب بعض اتمنى نفضل اصحاب علطول حتى لو انا سيبت الشغل انت حقيقي انسانه بمعنى الكلمة بسبوسة

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
nudy يقول...

صديقتي بسمة

انا مبسوطة خالص انك نورتيني هنا
اتمني طبعا اننا نكون اصدقاء علي طول ده شرف لي انا كمان بحبك جدا يا بسوم واتمني انك تفضلي صديقتي علي طول
اما عن موضوع الحجاب فده موضوع نتكلم فيه ومش معلي المدونه وانا ما زعلتش ولا خاجة بس ممكن نتناقش في دهلما نشوف بعض
اما عن امبارح انا كنت مبسوطة لاني دايما يوم الورشة بيفرق معايا وباحس انه دايما في حاجات جديدة بتخصل وباسمع اصدقاء كتير وباشوف ناس مختلفين كل مرة وكمان باسمع كتابات مختلفة فعلا الورشة عادة بتسعدني
اشوفك بكره باي باي

غير معرف يقول...

طيب نتكلم فية بكره ياهنودة كويس الورشه ده حاجة تخلي الواحد يتعرف على ناس جدد ويسمع حاجات جديدةباي باي ياهند