السبت، 11 أبريل 2009

وتستمر رحلة التغيير

ح احكي لكم ايه الل حصل امبارح

كنت اتفقت انا وغادة علي اننا نروح رحلة لبورسعيد مع زميلاتي في المدرسة واهي فرصة للتغيير والبعد غن مود العمل والاكتئاب الذي يغمرني منذ فترة ولكن ما حدث في البداية فد زاد من كابتي
مرضت غادة في الصباح واعتذر ت عن الحضور وقلت لنفسي باين اليوم من اولة ملخبط ولكن اخدت قرار اني لازم انبسط .
المهم رحنا وكان الجو في الاتوبيس جميل والناس لطاف بس نسيت حاجة مهمة حصلت الصبح واحدة بتسلم علي بحرارة ودفا شديد وانا معرفش مين دي وبعدين لما وصلنا والاتوبيس نرلنا في السوق وفضلوا الناس في السوق لغاية الساعة 4 وكنت ح اطق بصراحة لاني عاورة اروح البحر و بدا الغضب في الظهور علي السطح ولكني قعدت في الاتوبيس مع نفسي وقلت لنفسي لازم يا هنودة تنبسطي واخدت قرار بالانبساط برغم اي شيء. المهم رحنا نتغدي سمك ( وانا باموت في السمك ) ومن اول ما قعدنا كانت جنبي منال ودي مدرسة عربي وعمر ما كان في بيني وبينها اكثر من صباح الخير لاقيتها من اول دقيقة مهتمة بي وبتتكلم معايا بحب وكاننا اصحاب قريبين واد ايه انا ممتنه ليها لاني لما باكل مع حد باكون محرجة شوية وبتكسف خصوصا انهم ناس اول مرة اكل معاهم فكانت منال واخدة بالها مني حدا وكانها عارفة ده
المهم الاغرب والاعحب اني بعد ما عرفت ان اللي سلمت علي الصبح دي ميس رضا فوجئت بيها بتقولي علي فكرة انا باشوفك في المدرسة ومعجبة بيكي وانتي روحك خفيفة وجميلة.


ده خلاني اسال نفسي ازاي ان الناس بتشوفنا حتي لو احنا مش واخدين بالنا اننا بنتشاف


المهم قعدة الاكل دي خلتني حسيت اني قريبة من الناس واندمجت معاهم وغنيت وسبت هند علي طبيعتها واد ايه برغم اني ما شفتش البحر اللي باعشقة انبسطت فعلا و لما ميس اماني سالتني انبسطت ولا لا انا قلت لها اني كان نفسي اشوف البحر ولكن انبسطت بوحود الناس و ده كان حقيقي

واد ايه لما الواحد بيسيب نفسه براحتها بيتشاف قوي
وكنت فرحانه بنفسي قوي لاني قدرت اكسر الحاجز بتاع اني لما اكون لوحدي مش ح انبسط واد ايه انا خدت خطوة باتجاه هند هي اللي قربتني من الناس بجد


هبه صديقتي قالت انها فخورة بيا اما غادة فشايفة اني فعلا راسمة لنفسي هدف باسعي باتحاهه علي خطين تحسين علاقاتي بالناس وخلق علاقات جديدة والتفكير بحد في الارتباط واني اكون حقيقية وعلي طبيعتي
وانا شايقة اني باحاول فعلا اتغير بحد وباخد قرارات مهمة قوي في حياتي
عازوة بحد اشكر منال اللي اخدت بالها مني وميس اماني اللي اهتمت اني انبسط وادتني فرصة اطلع الرحلة دي وكانت مهتمة تسال انبسطت ولا لا وميس رضا وكل اصحابي اللي كانوا معايا مها و بسمة ومروة اللي جم اخدوني لما تهت في السوق واسعدوني بوجودي معاهم وطبعا دودو حبيبتي اللي برغم انها كانتب عيانة اتصلت بي وسالت علي في الرحلة .


عاوزة اقول انا فعلا مبسوطة منك يا هند وسعيدة بيكي قوي.

هناك 8 تعليقات:

محمد سلامة يقول...

و احنا كمان مبسوطين من هند أوي
إصرارك على التغيير مدهش و الطريق زي ما وصفت غادة تحسين العلاقات القائمة و ده عشان نداوي جراح الماضي و خلق علاقات جديدة و ده لتنشيط الدورة الدموية في جسد الحياة
ربنا يوفقك . و طول ما انتي جنبك أصدقاء مخلصين زي غادة و زمايلك في الشغل ما تحمليش هم

nudy يقول...

شكرا يا مخمد علي وجودك بس نسيت كمان تقول علي اصدقائي اللي غلي المدونة اللي دايما بيدعموني
وعموما اديني باحاول اعمل اللي عليه او جزء منه والباقي علي الله

مها يقول...

هند نوودي

انتي فعلاً حلوة وروحك جميلة لأنك نفسك وحقيقتك.. بدون زيف أو تصنع

يا رب دايماً تكوني مبسوطة أد ما الناس اللس حواليكي سعداء بحضورك الجميل

nudy يقول...

مها

انتي نورتي مدونتي المتواضعة وشكرا علي التغليق واتمني لك السعادة ايضا وانتظرك دائما

soly88 يقول...

موافقك تماما ان الفرح والأنبساط بأيدينا وبرده الحزن والغم
وانا معاكى ان مشاهدة البحر متعه
ولكن ان الظروف مسمحتش بده ممكن نتأقلم وننبسط
بطريقتك الجديده دى انت قربتى متبقيش فرد حمام

غير معرف يقول...

نودى أزيك انا حسناء انهاردة لأولمرة أعرف ان نودى اللى بتعلق عند ست الحسن بكل هذا الحنان هى هند البنت اللى قابلتها أكتر من مرة بالفعل لأومش كدة وبس دا أنا كمان عرفت مين هى هند اللى قابلتها كام مرة مع غادة ودا لأنى دخلت ع المدونة الجميلة بتاعتك واتيت عليها كلها فى قعدة واحدة جميل قوى كل اللى موجود هنا يا نودى حقيقى قوى .. كل ما افقد ايمانى فى الكلام سوا كتابة ولا بوح ألاقى حد يقولى لسة لسة الكلام يقدر يلمسنا ويفهمنا ويمكن يعمل المعجزة ويقربنا من بعض أو من نفسنا
جميلة انتى فظلى هكذا
شكرا لأنك اسعدتنى اليوم . وربما لاأعرف لماذا

Blank-Socrate يقول...

هاهاها
و انا كنت مش ناوى انبسط النهاردة بس انت بسطينى
:))))
برافوا يا جميل و هو دا الكلام
تحياتى
و نشكر ميس لمياء و ميس صفاء و عموا فؤاد و خالتوا سعاد
:)

nudy يقول...

soly

شكرا علي التعليق وانا برده عندي امل اني مبقاش فرد حمام واني الاقي وليف قريب

حسناء

مبسوطة جدا انك نورتي مدونتي المتواضعة وشكرا علي الكلام الجميل وسعيدة قوي ان المدونة عجبتك وح استناك دايما

العائد بقوة مينا

ح اعمل نفسي مش واخدة بالي من التريقة وعموما ح اقبل الاهداء وح نذيع علشان خاطرك اغنية

راجعين يا هوي راجعين

احتفالا برجوعك من ارض الساحرة الشريرة في الغابة