الاثنين، 23 فبراير 2009

انا بتغير يا جدعان

اخيرا استطعت العودة من هناك من بلاد الاكتئاب والملل حيث انني لم اكن معي منذ فترة طويلة وتعالوا نبتدي من الاول
في بداية الاسبوع الماضي قالت لي صديقتي مروة تعليقها علي المدونة وكانت فد قراتها باهتمام(وده طبعا بسطني جدا شكرا يا مروة ) وما فالته لي وما كتبته في تعليقها جعلني افكر كثيرا لاني عرفت الناس بتشوفيي ازاي وكان راي مروة اني لازم اعبر عن نفسي بالكلام مش بالكتابة لان مش كل الناس بتقرا لكن كلهم بيسمعوا وانها شافت علي المدونة حد غير اللي تعرفه وبعد اسبوع فالت لي صديقتي مها: اصل انتي انطوائية جدا وطول الوقت مش بتعملي حاجة غير الشغل وبس ومش بتتكلمي مع حد خالص
ولما فكرت في كلامهم لقيتني فعلا لما بتكلم مع كل الناس في الشغل بتكلم وارد وانا باخضر الدروس ا و باصحح الكراسات يعني حتي مش بابص للناس وانا باكلمهم
وفي نفس اليوم اللي هو امبارح كنت رايحة اخضر الورشة الادبية في مكتبة البلد وكنت متفقة مع غادة صديقتي (ست الحسن) انها تقرا حاجة من كتاباتي لاني مش ح اشوف اقرا في اضاءة المكان لكن غادة كانت تعبانة واعتذرت فقلت لها انا مش ح اقرا وفعلا قررت كده لكن لما رحت وسالني زوام عن اسم المدونة وبدانا نتكلم عن الحيوانات والطيور وعلاقة الانسان بيها حسيت اني بتكلم عن الحواديت اللي بحبها وباحكيها للاولاد في الفصل وطلبوا مني احكي حدوته البطة القبيحة فلقيت نفسي باقولهم لا ح اقرا لكم حاجة واستغربت نفسي قوي لكن تتصوروا ان انا اللي قريتها وتتصوروا كمان اني قلت لهم ان في صعوبة في القراية علشان الاضاءة واني مش شايفه وقلت ده ببساطة من غير ما يضايقني (كالعادة)
ولاول مرة في حياتي اقرا حاجة تخصني في وسط الناس ولاول مرة احس اني باعبر عن نفسي بالوضوح والبساطة دي وباتكلم مع الناس بحرية وبتلقائية من غير ما اكون مكسوفة وكنت سعيدة جدا
عاوزة اقول للناس ان الورشة امبارح كانت حميلة جدا والموضوعات اللي اتكلمنا فيها كانت شيقة
مثلا الباشمهندس زياد طرح فكرة العودة للطفولة في نص رائع ودي كانت فكرة براقة جدا وسمحت لكل واحد يرجع بالزمن لذكرياتة الجميلةووتكلم الجميع عن ماذا يحب ان يفعل ولا يفعل اذا عاد ثانية طفل صعير
المهم كنت مروحة في قمة السعادة لاني عبرت عن نفسي بحرية وكمان كنت لوحدي من غير اي حد من اصدقائي ما يكون معايا فعاوزة اقول شكرا لمروة ولمها ولكل اناس اللي كانت في الورشة امبارح
والظاهر لسه فيه امل

هناك 6 تعليقات:

ست الحسن يقول...

أنا فعلاً يا نودي فخورة بيكي أوي
مش علشان اهتميتي وطبعتي التدوينة وقريتيها للناس

ولا علشان سمحت للناس انها تاخد مساحة أكبر من حياتك وتشوفك أوضح

لأ
أنا فخورة بيكي لأنك ابتديتي تحبي نفسك
وتدي نفسك فرصة تعبري عن اللي جواكي زي ما هو

انا متفائلة خير وعندي إحساس ان أول الغيث قطرة

الدنيا هتتفتح أكتر
والربيع هيجي في معاده

nudy يقول...

حبيبتي وصديقتي الجميلة دودو

انا كمان سعيدة بنفسي والظاهر اني فعلا في حالة اشعاع غير طبيعي لان كل الناس في المدرسة قالت اني حلوة وده ملهوش علاقة بالشكل ولكن بيبقي من الاحساس اللي طالع علي الوش والناس بتلقطة والفضل طبعا لتشجيعك الدائم لي ومساندتك وكمان لكلام مروة ومها اللي كان علامة وخلاني افكر في نفسي بشكل تاني

Blank-Socrate يقول...

طبعا لسه فى امل
سعيد جدا ليكى
و فعلا كان من الرائع انك تتكلمى عن نفسك بدون خجل
اهم حاجه انك تستمرى
و كل مرة تتصرفى بالشكل اللى مش بتحبيه
افتكرى اليوم الجميل اللى كنت فيه منطلقه و مندمجه مع الناس
الورشه الجايه انا معاكم
:)

nudy يقول...

مينا الجميل

شكرا لدعمك الدائم ومساندتك ليا وطبعا ح اكون سعيدة جدا بوجودك الورشة الجاية معانا

محمد سلامة يقول...

ربنا يديمها عليكي سعاده
إحنا بنتولد و بينا وبين الدنيا حواجز ملهاش حصر و هنموت و حواجز كتير لسه بتمنعنا عنها , لكن ده ما يمنعش إن احنا بنقدر نعدي بعضها و ساعتها بنعيش ذروة السعادة
عايز اقولك افرحي قد ما تقدري بعبورك حاجز منهم
و ما تزعليش أبداً لو في يوم مقدرتيش تعدي , لأنك مش لوحدك اللي كده
كلنا عندنا حواجزنا اللي مش بنقدر نعديها
و في نفس الوقت لو ما عدتيش ده
أكيد هتعدي غيره
تحياتي

nudy يقول...

عزيزي محمد
اسفة لتاخري في الرد بس كنت باصحح امتحانات الشهر
عموما انت عندك حق في كلامك وانا سعيدة لان الحاجز اللي خطيته دا ماكانش سهل واخد وقت كتير ولكن نقدر نقول الحمد لله علي كل شيء وكل شيء بميعاد
سانتظرك دائما هنا وقتما تشاء