السبت، 3 يناير 2009

الاختيار الصعب
عندما يوضع المرء موضع اختيار فان هذا يدقعة للبحث في القديم ويعود لينظر الي حياته كشريط طويل يمر امامة ينظر الي صور قديمة ويتسائل لماذا لم يعد لها هذا البريق الاخاذ؟! يبحث في تدوينات قديمة لم تنشر ويعود له الماضي بقوه ثم يبدا في التساؤل ماذا يخيفني هكذا !
اقول لكم انه الخوف من انتاج تعاسات عاشت في منزلي هذا اراها طوال عمري واعيشها لحظة بلحظة .
اذا لماذا كان هذا اختيارهم اذا لم يكن مناسبا ؟!
وهل سأعيد هذه التعاسات ام انني سوف اصنع تعاسات جديدة تخصني وحدي ؟
ام انني سوف استطيع النجاة واختار واعمل علي ان الجأ الي بر آمن ؟
ان حياتي كاملة تمر امامي واحاول الا اكرر او ارث هدا الارث العائلي الكئيب. كما اني اريد التساؤل لماذا يهرب الرجال فور ان تبدا المسئولية رغم انهم ليسوا شبابا صغارا بل لديهم من التجربة ما يساعدهم !
ام تري ان الخوف من الاختيار الخاطئ هو خوف مشترك اسئلة كثيرة ولكن الاجابات قد تتاخر بعض الوقت يا رب ساعدني والهمني وانزل علي رحمة من عندك.

هناك 10 تعليقات:

Blank-Socrate يقول...

الخوف من المسؤليه اكيد وارد
لكن لما الانسان يحس ان شريك الحياة بيكمله و بيساعدة مش واقفله على غلطه بيكتسب ثقه لمواجه الازمات
الارث العائلى
عزيزتى بدايه انا متأكد ان الاسلوب الشرقى فى التربيه كان هو الارث السىء و ليس الاهل
فى الافلام الامريكيه دايما بيعزل الاهل الاطفال عن اى مشكله مثلا لو الزوجين منفصلين بيتعاملوا مع بعض بمنهى الاحترام و محدش بيشوة صورة التانى لكن
الامر مختلف عندنا
اى كان الضغط سواء مادى او اجتماعى او معنوى
الاهل مبيقدروش يستحملوا الموضوع و بيتصرفوا بشكل فردى يعنى الاب و الام كيان منفصل بمواقف منفصله
---------
انت مثلا اكيد فى حياتك الجايه هتساعدى الزوج انه يواجه اى مواقف صعبه حتى لو كانت مسؤليته هو
بمعنى انكم هتكونوا كيان واحد بجسدين
ارادة واحدة بمسؤليات مختلفه
بنشبها بجسد الانسان
ليه اكتر من عضو او جهاز لكن كلهم بيخدموا هدف واحد
و لو عضو اتألم باقى الاعضاء بتشاركه و بتتأثر بيه
سورى لو باتكلم كتير لكن بصراحه الكلام دا لى انا
:)
لانى تجاربى قريبه منك
دى رؤيه خاصه بى من واقع حياتى

nudy يقول...

شكرا يا مسنا علي وجودك الدائم هنا وانا دايما باستفيد منك و بيعجبني رايك واحساسك العالي وبارحب بوجودك في اي وقت صاحب بيت

nudy يقول...

شكرا يا مينا علي وجودك الدائم هنا وانا دايما باستفيد منك و بيعجبني رايك واحساسك العالي وبارحب بوجودك في اي وقت صاحب بيت

ست الحسن يقول...

عجبني أوي كلام مينا
وبصراحة مش عارفة أكتب ايه

بس
كل اللي أنا عارفاه
ان كل حاجة بنعملها وهنعملها ليها معنى بيوصلنا لنقطة أبعد
أنا متفائلة رغم كل حاجة
وبحبك لما تكتبي من قلبك زي المرة دي مثلاً ومتخافيش من أي حاجة

بكرة أحلى

nudy يقول...

حبيبتي ست الحسن الرائعة الجمال بقلبها وحشتيني جدا
شوفي بقي يا شتي مادام انت متفائلة انا مش ح اقلق بعد كده.
شكرا يادودو اد اية ردك طمني لما قريته الصبح قبل ما انزل وقد ايه كنت محتاجة له ربنا يحقق لك كل اللي نفسك فيه علي اد قلبك الكبير

Foxology يقول...

الخوف غريزة اساسية فى كل انسان لكن الخوف بيبقى نسبى حسب الحاجة اللى خايفين منها وحسب درجة خوفنا من الحاجة دى

الخوف من المسؤلية وتحملها من وجهة نظرى الشحصية انا بعتبره نقص فى تركيب الشخصية والنقص ده بيبقى سببه اسلوب التربية من الأساس يعنى لو الأب والأم علمو ولادهم تحمل المسؤلية من الصغر اكيد هيطلعو متعودين على تحمل المسؤلية ومش خايفين منها

الموضوع زى ما يكون سلسلة متكررة يعنى الواحد بيطلع بيلاقى نفسه متربى بأسلوب معين يبقى بالتالى هيربى ولاده بنفس الأسلوب

تحياتى

سمراء يقول...

الخوف موقف انسني طبيعي
الوعي بان اي قرار في الحياه يتضمن بالضرورة مخاطرة

عندي صعوبة في القرار لكن مش خوف
الصعوبة في اني اجد من يتوافق معي لاني كبرت ولا يمكنني ان اغفل مشوار عشته منفردة
ابحث عن رفيق مشي دربي او دروب قريبة
فنلتقي

اما عن الموروث فيمكننا ان نشفي منه ان قررنا ذلك
واعلم جيدا ان الشفاء يحتاج لوقت طويل


اشكرك
سمراء

nudy يقول...

عزيزي foxology
صحيح فعلا ان المسؤلية في الاول والاخر اسلوب تربية لكن بيتهيألي ان الواحد برده ممكن يحاول يصلح شوية حاجات في نقسه ويعدل فيها واكيد لما الواحد بيشوف الخلل في اللي اتربي عليه ح يقدر يتلاشاه في تربيته لاولاده
اهلا بك هنا واتمني ان تأتي دائما

nudy يقول...

عزيزتي سمراء
انا معك في ان اتخاذ اي قرار صعب ولازم كل طرف يقدم بعض التفاهم مش التنازل علشان اثنين المفروض انهم اغراب يفدروا يتوافقوا ويكملوا المشوار سوا اما عن الموروث فاعتقد ان مجرد رؤيتنا له هو جزء كبير من الحل وفعلا الوقت كفيل بالباقي
نورتي المدونة وحاستناك دايما

غير معرف يقول...

hi:
bosy kolena feh 7gat f 7ayatna bena3melaha flash back o ben7awel nensaha bas mesh bene3raf
o belnesba l el regala o el mas2oleyah ,2a3taqed en el ragel zayo zay el set mafesh far2 benhom o zay ama el set bet7'af mn el mas2oleyah akeed el ragel kaman zayaha
ta7eyaty