الخميس، 29 يناير 2009

مد و جزر
حائرة انا بين ثلاثة الرجل والولد والسيد المهذب ودعوني احكي لكم قصتهم من الاول
فالرجل وهو زميلي في العمل انسان مهذب مثقف جدا خاصة في التاريخ يستطيع ان يتحدث عنه بطلاقة وانا احب التاريخ خاصة الفرعوني ولكن المشكلة حين تصلني مشاعر حنونه لا اتوهمها ولكنها حقيقية وحين تبدا المعاملة في شد وجذب فهو يقترب وتصلني مشاعره ثم يهرب حتي لا نتمادي كلينا فهو ايضا يصله مشاعري ولكنه زوج واب وانا لست فتاته ربما يعجبه عقلي ثقافتي الحنان الذي لا استطيع اخفاؤة الاعجاب الدي يشعره انه يستحق ما هو افضل بكثيرولكن لست من يحب ان تكون فتانه انا لست ممن يحبون المتزوجين ولكنه هؤ من يشاغلني فيأتي ليطلب مني شيء ما وحين اهم لاحضاره يقول فقط كنت اختبرك يطلب مني ان احضر بعض القصص لابنه بحجة انني استطيع ان اشتري قصص قيمة ورخيصة وهكذا وعلي الجانب الآخر هذا الولد الذي يري ما يحدث فهو يجذب انتباهي حين انشغل في شيء ما بان ينظر الي احس به يركز معايا وان كنت لا انظر اليه ولكن تصلني هذه الطاقة التي تخرج منه فحين اقرأ ياتي ليعاكسني ويلقي كلمات اعلم انا انها موجهة الي بالتحديد ثم حين انظر اليه واقرر ان العب معه نقس اللعبة ينسحب حين اتحدث الي الرجل يظهر غضبه وتبدا المباراة بينهما في شدي وجذبي وانا حائرة فهذا الولد لا يسكت ولا يتكلم وانا متأكدة انني لست فتاته ايضا فهو في اعتقادي يتمني فتاة له فقط بلا ثقاقة او اهتمامات كثيرة مثلي هو يتمني انثي تغويه تشاغله وتلعب معه هذه اللعبة وحين يقترب تتركه وتمضي فيجري ورائها وهكذا وانا لا احب ايا منهما
وفي وسط هذه الحيرة والتوهان يظهر السيد المهذب والذي قابلته عابرا ولكنه جذبني بثقافته وحديثه لا انكر انني اعجبت به وبدات اتسائل لما لا يكون هذا فتاي ولكنني لم اتحدث معه رغم انه كان يحاول الحديث الي وهذه احدي مشكلاتي حين احس ان احدهم يهتم بي بشكل شخصي اضطرب واتلخبط واضرب لخمة فتكون النتيجة ان السيد المهذب او ايا كان يعتقد انني لا اريد الحديث اليه وتصله اشارات متناقضة لا يقهمها ثم ابدا انا في وضع سيناريوهات مع نفسي عما اتمناه فاراني اتكلم معه وهو يتكلم معي ويعجب بي ثم نصير اصدقاء
ثم....................................
ولكن هذه كلها احلام يقظة كيف اتغلب علي خجلي وارتباكي واقول انني معجبة به فانا استطيع ان اقول هذا للرجل وللولد فقط لانني اعلم انه ليس هناك اي فرصة بيننا ولكن الرجل المهذب اخشي هذا لانني اخشي مما سياتي بعد

هناك 12 تعليقًا:

محمد سلامة يقول...

و الله مش عارف اقولك إيه
إنتي محتاجه نصيحة من بنت زيك
بس انتي قلتي إن الرجل المهذب ده عرفتيه بشكل عابر و يبدوا إنكم ما قربتوش من بعض أوي
متهيألي انتي محتاجه تقربي شويه عشان تعرفيه أكتر بس من غير ما تظهري أي إعجاب - ودي لعبة البنات بقى - يعني أصدقاء مثلاً
كوني حريصة فالطعنة هنا في القلب

محمد سلامة يقول...

أه آسف
يا ريت تبعدي عن الراجل المتجوز ده
الناس دي ملهاش أمان
أما بالنسبة للولد فهو مجرد ولد يعني من الآخر نفضيله

nudy يقول...

اشكرك جدا يا محمد علي التعليق اما عن الراجل
شوف يا محمد

المتجوز يا سيدي مش حد شرير ومش بيقصد يؤذيني وانا عارفه ده كويس بس هي مشاعر ساعات لا نملك السيطرة عليها اما الولد فأنا ساكته لما نشوف اخرتها انا لما بطنش وانفض هو اللي بيحي بجر شكلي
اما بقي الرجل المهذب فطبعا لازم اقرب اكثر علشان اشوف مشاعر الاعجاب دي ح توديني لحد فين
مره تانية تعليقك جميل و يطمن شكرا يا محمد

Blank-Socrate يقول...

عزيزتى فرد الحمام
بلاش الرجل
لانه بالفعل زوج حمام
انا شايف انه حتى لو هدفه الارتباط
انت من حقك زوج خاص بيك
يا ريت التعامل يكون رسمى لان انت اللى خسرانه فى كل الحالات
لو هو بيتسلى انت خسرانه
و لو هو هدفه الارتباط انت تستحقى حياة خاصه افضل من اللى هيقدمها
----------
الولد ممكن بحبك و تكميلك ليه يبقى راجل
بس راجل خاص بيكى :)
لكن طبعا لو عندة الاستعداد
------------
اما الرجل المهذب
فاعتقد الامر يستحق انك تضغطى على نفسك اكتر
حاولى تقييمى الفرصه الموجودة للارتباط بانسان مهذب و جاد كما ذكرتى
انجزى بقى خلى العزاب ينقصوا واحد
اصل انا عارف قد ايه يا عينى الواد متشحتف
:)
على فكرة انا فى نفس الموقف
معجب بانسانه ملتزمه و خجوله جدا
و للاسف مش بتدينى مساحه انى اقرب منها علشان اقدر احدد اذا كان فى قبول و تقارب بينا و لا لأ
يا ريت انت تتغير فى حدود اللائق و هى كمان

Blank-Socrate يقول...

اوعى تكون انت هى البنت و انا هو الواد المهذب
:)
انا النهاردة لابس تى شيرت ازرق و ماسكه وردة خضرا

nudy يقول...

عزيزي مينا
اشكرك لوجودك هنا ولنصائحك الغالية التي تجعلني احس ان لي اخ استطيع الكلام معه اما عن الرجل قهو مش هدفه الارتباط خالص لكن ممكن بس يكون قصده يقضي وقت لطيف في اوقات العمل المملهمن غير ما يفهم ان اللي بيعمله بيؤذيني وعندك حق انا فعلا الخسرانه واوعدك ان التعامل بعد كده ح يكون رسمي.
اما عن الولد فانا مش عارفه هو عاوز مني ايه بالضبط وسايبه الموضوع للوقت يحله
الرجل المهذب بقه انا باحاول اديله وادي نفسي فرصة واوعدك اني ح احاول ومش حاتسرع
وطبعا لو كنت انت هذا السيد المهذب فده يشرفني وح ابقي اخد بالي من الورده الخضرة
نورتني في انتظارك هنا دائما

اتمني يا مينا ان البنت اللي انت معجب بيها تديلك فرصتك وساعتها ح تفهم ان ربنا اداها حد جميل بقلب دهب

koukawy يقول...

المشكله ملعبكه اوي
و تحير
انا رأي سيبك منهم كلهم
و لو فيه نصيب هتلاقيه هو لوحده جه و اتقربلك بلاش تقربي انتي لحن من قريب يطلع غير ما انتي فاهمه و يحرجك مثلا

nudy يقول...

كوكاوي الكميل

نورت مدونتي انا فعلا ح اسيبني من الرجل والولد اما عن الرجل المهذب غمن حقنا ان ناخذ فرصة وهو ليس ممن يحرجون الناس ايا كانت الظروف وهذا بشهادة الجميع حولنا والذين يعوفونه قبلي فانا اعتقد ان علي الانسان المحاولة حتي لا يتهم نفسه بانه مقص في حق نفسه

عالمى ازرق يقول...

يبدو ان ماتمرين به هو ضعف مناعة عاطفية من النوع المتقدم
ابعدى عن اى حد حاليا واشغلى نفسك بأى شيء لاننا اما بنمر بالحاله دى بنقبل باشخاص لمجرد احتياجنا لوجود شخص بحياتنا مش اكتر وغالبا ماتكون مصير تلك العلاقات الفشل والخسارة
- - - - - - - - - - - -

المتجوز ولو كان مش بيأذيكى مع انى شايفه انه بيؤذيكى فهو بيؤذى مراته اللى من حقها عليه احترام الرباط المقدس اللى بينهم والاخلاص لها

ربنا يرزقك بزوج صالح وذريه صالحه وواحد يسعد قلبك يارب

nudy يقول...

عالمي ازرق

انا لسه عندي شوية مناعة وباقدر افكر بشكل كويس متخافيش
عندك حق بالنسبة للرجل المتخوز
اشكرك علي الوجود هنا وعلي الامنيات الجميلة وانتظرك دائما

soly88 يقول...

سمعتى عن قصه لأحسان عبد القدوس اسمها
(هذا احبه وهذا اريده )
اعتقد ان عنوانها ينطبق على :
الرجل والمهذب
بس مش عارف الواد ده جه منين.. عموما تريثثثثثثى

nudy يقول...

اهلا وسهلا بك هنا
الرجل لا احبه ولكن الحنان الذي يرسله الي وانا وحيده هو ما نؤثر في ولكن سينتهي هذ في القريب عندي امل كبير في ربنا