الأحد، 13 يونيو 2010

خارج السرب



الطيران خارج السرب يحتاج لقوة شديدة لا تحتملها اجنحتي في بعض الأوقات، فأهوي الي البئر حيث تسكن جنيات الأحزان تلتففن حولي وينثرن فوقي شياك آلامهم فلا استطيع من الشرك خلاصا.

أهبط الي البئر المسحور، انزل درج طويل وكلما هبطت ازداد الدرج اتساعا حتي اصل لأرض قاحلة صفراء لا نهاية لها.

ابحث عن ضوء فلا اجد الظلام حالك، اخطو حطوة فتلفني ريح باردة واصوات انين، احاول العودة ولكن الدرج قد اختفي.

وفجأة تظهر العجوز حافية القدمين مشعثة الشعر، بصوت عميق قوي قالت: تعال يا صغيري قص علي ما يحزنك فالبئر لا تمتلئ الا بالحكايا. اجلس بجوارها وأقص....................

انا الطائر الصغير صاحب الريش الملون الوحيد الذي يستطيع الطيران وحيدا خارج السرب.

(وكم هذا مؤلم).

- انه طائر قوي يستطيع ان يحيا وحيدا ويعلو في الفضاء.

-انظروا لي ألوان ريش جناحيه.

-انه يذهب الي الشمس.

انهم لا يعرفون ان الوان ريشي تأتي من احتراقه بأشعة الشمس ، وكلما زاد الاحتراق زاد بهاء الالوان.

(ولكني لا استطيع الابتعاد عن الشمس).

وعندما اكتمل الاحتراق واكتمل بهاء الألوان، لم يحتملوا بهاء الاحتراق فنزعوا ريشي وسقطت الي هنا.

هناك 13 تعليقًا:

blue-wave يقول...

كلمات جميله رغم حزنها

nudy يقول...

شكرا سعيده بانها اعجبتك

Fady Karam يقول...

ربما يكون السرب مخطئا .. ربما يكون السرب فقط يجبن أن يفتح عينه في نور الشمس .. من قال أن الشجاعة نهايتها الحياة ؟ ، و لكن حتى يموت الشجاع .. لابد أن يخرج من وراءه درس يعيش بدلا عنه لسنين طويلة

تحياتي لكي و لما تكتبين

هاني مهران يقول...

جميل يا هند والله


كالعادة احساس رائع

nudy يقول...

بندق

اسفه لاني اتأخرت في الرد وسعيده جدا بوجودك وفعلا عندك حق ربما يجبن السرب هذه حقيقه لم اكتشفها ولكنها بالفعل بسيطه زمذذهله فشكرا لها

هاني

مش عارفه اقولك ايه بس وجودك دايما جميل ومبسوطه ان النص عجبك

مؤنس فرحان يقول...

58
دا عدد البوستات اللى على مدونتك لحد دلوقتى .. أنا قريتها كلها من الأقدم للأحدث .. اخدت حوالى ساعتين ونص لأنى كنت بأقرأ كل بوست بالتعليقات اللى عليه

من سنة 2008 لحد آخر بوست

----------------------------------
ممممممممممم

موش عارف أعلق على ايه ولا ايه

بس واضح انك انسانة
و طيبة أوى
و حساسة أوى
و مثقفة أوى

انا كنت فى رحلة معاكى من سنتين فاتو بأصحابك واخواتك بلحظات الفرح والحزن والغضب

مع صديقك الغراب .. و أطفالك اللى بتلونيلهم حياتهم

علاقتك بـ ست الحسن .. العلاقة الجميلة جداا

بصراحة انا على مدار ساعتين ونص اخدت رحلة جميلة جدا معاكى عبر الزمان والمكان

شكرا للتكنولوجيا
-------------------------------

من النهاردة حتابع مدونتك علطول

ربنا يسعدك ويكرمك ويعزك

hend anwar يقول...

بوست روعة تسلمى

nudy يقول...

مؤنس

انا فعلا سعيده جدا بوجودك في مدونتي وفرحانه اوي انك لقيت حاجات تعجبك انا صحيح كسلانه شويه في الكتابه بقالي فتره لكن كلام زي اللي انت كتبته ده يشجعني اكتب واسفه ان كنت اتاخرت في الرد منتظره حضورك الدافيء المضيء دائما

sun of freedom

نورت مدونتي مبسوطه ان البوست عجبك اهلا بك دائما

غير معرف يقول...

حلو أوي البوست الجديد ده وحشاني جدا يانودي أخبارك ايه وعامله ايه في رمضان أشوفك في الشغل أن شا الله يانودي باي

بسبوسة يقول...

وحشاني جدا أشوفك الاربعاء

بسبوسة يقول...

ا لبوست حلو جدا جدا وأنتي أصلا عمرك مكتبتي حاجة مش حلوة وحشاني جدا جدا أنتي عاملة ايه في الاجازة ورمضان خلصتي كل مشاويرك وحشاني يانودي باي

اقصوصه يقول...

رمضان كريم :)

دردشة غرف رحيق, رحيق الاسلامية ,غرف رحيق الصوتية يقول...

دردشة صوتية فوكس عرب شات صوتي

http://www.teraaa.com

دردشة صوتية سعودية ، فوكس عرب ، شات صوتي عرب فوكس ، فوكس الجديد ، شات صوتي سعودي ، اقوى دردشة صوتية شات عرب فوكس الصوتي