الاثنين، 4 مايو 2009

الالم

ماذا تصنع بحياة اخري تتلامس معك فتفتح قبو الذكريات فيخرج الم هائل لا تقوي علي ان تحتمله فتهرب الي ضحكات وقلوب لا تملك منها شئ فتحمل الما اخر من نوع اخر فانت تحمل الم ذكرياتك والم حياتك
والم والم .................................
ماذا علينا ان نفعل اذا هاجمتنا ذكرياتنا بعنف وشدة؟ هل علينا احتمالها واحتمال آلامنا الي النهاية؟
ام علينا ان نحاول تركها ومحاربتها لاننا لا نريد تكرارها؟ .
هل محاربه الذكريات تصيبها بالشراسة فتهاجمنا اكثر؟ وهل علينا تركها تخرج الي السطح لنتخلص منها



ان ما لم يكبل لآخره يعاد من اوله

هناك 15 تعليقًا:

ست الحسن يقول...

ماذا تصنع بحياة اخري تتلامس معك
هل محاربه الذكريات تصيبها بالشراسة
.........

لا لا يا بنتي
أنتي بجد كدة بتكتبي شعر
وانا مش هسكت ع الموضوع ده

النص حلو جداً
ونابض بالمشاعر

تسلم إيدك

..

nudy يقول...

انامنسوطة يا غادة ان النص عجبك لان كان عندي احساس ان الناس مش ح تفهم حاجة وان النص مشوش لاني انا متلخبطة شويتين

اما عن الشعر فانا بس باكتب احساسي العادي ودي كلها مجرد كلمات تعبر براسي وبعدين انا ايش وصلني للشعر
دمت لي دائما ودامت لي مساندتك

غير معرف يقول...

هاى هند انا مها اللى فهمته من كلامك انك مريتي بتجربه ما ولكن الذكريات بتاعتها بتلح عليكى الان. صح ولا انا مفهمتش؟بس عايزة اقولك ان الذكرى المؤلمه لااااااازم الانسان يحاربها ويحاول ينساها وميفتكرهاش مينفعش نفتكر ذكرى مؤلمه ونفضل نسرح بخيالنا فيها لانها هتقلب المواجع وبعدين نسرح فيها ونفتكرها ليه وهى مجرد ماضى وانتهي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟بس قوليلى ايه الموقف اللى بتقصديه؟

nudy يقول...

بالفعل ان بعض الذكريات مؤلمة ولكن ليس علينا نسيانها تماما لانه لا شيء ينتهي تماما فبل ان تحل الغازه والذكريات تعلمنا وهي لن تؤلمنا اذا صارت فقط ذكري ولكن ما دامت تؤلمنا فهي ما زالت حيه وعلينا معرفة سبب ذلك

لان ما لم يكبل لاخره يعاد من اوله

محمد سلامة يقول...

الذكريات لا تنمحي , و لكنها تتحول من ذكريات حية , فاعله , قادرة , إلى ذكريات ميتة , مجرد صور و مشاهد تتداعى في الذاكرة بلا أدنى أثر في القلب .
لا تقاتلي الذكريات , فإن الله وعدنا بالنسيان رحمة بقلوبنا الضعيفة .
المسألة يا صديقتي مسألة وقت , أستني شوية , جي يعني جي .
متفق تماما مع غادة
فعلا نص جميل .

nudy يقول...

محمد شكرا علي التعليف الدافي والمساندة يمكن قصدك اني مش باصبر علي الجاجات ومستعجلة شوية لكن بس احيانا حاجة كده بتخلي الذكري تنفجر حيه من جديد بعد ان كمنت تحت السطح لفتره تعتقد فيها انها قد ذهبت او انك اصبحت قادر علي التخلص منها
بالفعل النسيان رحمة من عند الله
سعيده ان النص عجبك وسعيده بوجودك بعد فترة غياب انتظرك دائما اخ وصديق عزيز

Blank-Socrate يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Blank-Socrate يقول...

تحياتى
:)

nudy يقول...

حمد الله علي السلامة يا مينا نورت بعد طول غياب

عالمى ازرق يقول...

تعرفى انا بعمل حاجة رغم انها مؤلمة الا انها اكثر راحة ففى النهاية ليس لنا ان نتتفادى الالم
بواجه ذكرياتى
يعنى مثلا مكان بيفكرنى بحد اوى ولو روحته هيعملى مزيج من حالة حنين قاتله وألم بطيء
بروحه كتير لوحدى او مع حد تانى االمهم انى بلغى ذكريات الحد اللى بيوجعنى بالمكان
قيسي عليها بقي اغانى مواقف كلام حاجات كتير بحاول اتفادى فيها اللى بقدر عليه

ربنا يسعدك ويريح قلبك من اى ألم

nudy يقول...

صاحبة العالم الازرق الرائع
اهلا بيك بعد غياب

هي برده فكره علي طريقة وداوني بالتي كانت هي الداء
برضه ده لطيف محاربة الذكريات الايمة باخري جديده تحل محلها شكرا علي وجودك وتمنياتي لك بالهدوء والصفاء

pink paradise يقول...

يولد الانسان بألم امه
و يعيش ليؤلم نفسه و اهله جميعا
خلق الانسان فى كبد
و يموت لينساه الجميع

nudy يقول...

اهلا بك يا حسام

التعليق بتاعك ده نفسه مؤلم فعلا وبيوجع بس انا باعتقد ان رغم ان الانسان فعلا بيؤلم نفسه كتير لكن برده فيه يعني اوفات برده بيطبطب عليها
و يمكن واحد يفتكره لما يموت وده كفايه

Blank-Socrate يقول...

انت فين بقى
مش هينفع كدا
:)

Fady Karam يقول...

انا كتبت تعليق قبل كده بس مش عارف راح فين ؟
انا قريت القصة دي على الاقل مرتين و شفتها فيلم ابيض و اسود كمان
تحياتي لأحساسك الجميل و لكاتب الرواية